Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu vodorovná

Autorské výstavy 2016

 


 

Tatry v umení

bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 
bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 

 
Položky 1-8 z 19


 

Anjel Vianoc 2016

bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 
bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 

 
Položky 1-8 z 19


 

Iain Patterson
Mária Banášová


 

Mária Banášová, Iain Patterson

bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 
bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 

 
Položky 1-8 z 33


 

Medzi nebom a ženou - Božena Augustínová, Andrej Augustín, Martin Augustín

bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 
bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 

 
Položky 1-8 z 26


 


 


 

22. 6. 2016

Edgar Degas: Holá pravda 

séria heliogravúr z cyklu La Famille Cardinal, (1877 – 1878), výstava diel zo súkromnej zbierky 

Kurátorská koncepcia: Art Expo SIA – Kesauri Aleksandre a Kessaouri Vassili
TG – Anna Ondrušeková
Miesto konania: Tatranská galéria Poprad, Hviezdoslavova 341/12
Hudobný hosť: Duo Rajmund Kákoni (akordeón) & Eugen Prochác (violončelo) v rámci letného hudobného festivalu HevHetia 
Vernisáž: 22. júna 2016 o 17.00
Termín výstavy: 22. 6. 2016 – 18. 9. 2016

Návštevníci Tatranskej galérie v Poprade budú mať výnimočnú možnosť zhliadnuť kolekciu heliogravúr (hĺbkotlačová technika spolu s gravírovaním, leptaním a akvatintom, každá heliogravúra je považovaná za originál) od Edgara Degasa. 
Edgar Degas (Hilaire Germain Edgar De GAS) (1834 – 1917) bol jedným z najvýznamnejších maliarov, karikaturistov, grafikov, inovatívnych sochárov a fotografov 19. storočia. Degas tvoril okrem iného aj dobre predajné práce malých rozmerov ako pastely, gvaše a tempery – médiá, ktoré mu umožnili rýchlu prácu. Jeho zobrazované témy zahŕňali tanečníkov, divadelné scény, koncerty v kaviarňach, portréty priateľov, ale aj scény z nevestincov a akty. Degas prvý krát použil médium monotypie v rozmedzí rokov 1874 – 1875, ktoré mu predstavil vikomt Ludovic Napoléon Lepic, rytec a člen Société des Aquafortistes. Jeho počiatočné kresbové štúdie pre sériu Cardinal vytvoril o dva roky neskôr, ale systematicky sa monotypiovým ilustráciám začal venovať až v 80-tych rokoch 19. storočia. 
Degas vytvoril sériu monotypov v období rokov 1877 – 1878 ako ilustrácie do knihy svojho blízkeho priateľa, spisovateľa a libretistu Ludovica Halévyho s názvom La Famille Cardinal. Je to satira baletiek stúpajúcich po sociálnom rebríčku, kontrolujúce javiskové matky a zákulisný obchod so sexom. Pretože Halévy vyrozprával príbeh knihy v prvej osobe, Degas ho zahrnul do deviatich ilustrácií. Theodore Reff naznačuje, že Halévy nepublikoval monotypie svojho priateľa pretože „Celkovo sú Degasove ilustrácie skôr zachytením ducha a atmosféry ako autentickými ilustráciami„. Súbor ilustrácií La Famille Cardinal ponúka pohľad na francúzsku spoločnosť parížske ulice a nočný život prostredníctvom prác impresionistického majstra.
Keď sa portfólio monotypií a kresieb súvisiacich s projektom objavili ako jeden celok v predaji tlačí v roku 1918 z umelcovej pozostalosti, pozostávalo podľa katalógu z 37 kusov monotypií, vrátane ôsmych retušovaných pastelov, tiež tridsiatich sekundárnych odtlačkov techniky monotypie a jedenástich kresieb. Avšak portfólio bolo stiahnuté z predaja a väčšina jeho obsahu bola v roku 1925 uložená u Durand-Ruela. 17. marca 1928 bolo portfólio predané znova ako jeden celok za neuveriteľnú sumu 408 500,- Fr v predaji organizovanom Marcelom Guerinom, v ktorom boli hlavnými kupcami sám Guerin, vydavateľ Auguste Blaizot, ktorý získal aj práva na reprodukciu, a zberateľ David Weill. Sedem monotypií a kresieb bolo omylom odstránených z portfólia predtým ako boli uložené u Durand-Ruela a boli samostatne predané na aukcii 25. júna 1935.
V roku 1938 boli nakoniec monotypie publikované Blaizotom ako leptové ilustrácie. Tieto lepty, vybrané Mauricom Potinom, boli zdokumentované významnými odborníkmi na Degasovo umenie – Adhemar a Cachin, E. P. Janis a Jean Boggs. Táto edícia bola obmedzená na 350 kópií. Lepty zo série La Famille Cardinal sú obzvlášť dôležité pretože množstvo originálnych monotypií od Edgara Degasa zmizlo. Lepty z tejto série zostávajú jedinou dokumentáciou o ich existencii.


 

Edgar Degas - Holá pravda

bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 
bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 

 
Položky 1-8 z 20


 

20. 6. 2016

Janko Lehotský: Moje mladšie ja

Kurátorská koncepcia: Anna Ondrušeková

Miesto konania: Artklub TG, Hviezdoslavova 341/12, Poprad

Program vernisáže: spev - Janko Lehotský, Ing. arch. Pavol Mrázek uvedie svoje publikácie Kreativita 1. a 2., motivačné knihy pre každého

Vernisáž: 24. 6. 2016 o 17.00

Termín výstavy: 24. 6. 2016 – 4. 9. 2016

Známy spevák, hudobník, jeden z najúspešnejších skladateľov slovenskej modernej populárnej hudby a líder skupiny Modus Janko Lehotský sa čoraz viac dostáva do povedomia verejnosti aj ako výtvarník. „Uchvátil ho kameň a drevo. Tam sa najkomplexnejšie vrství jeho kreatívny zásah do tvrdej i mäkkej matérie. Tvorivo vychádza z formy prírodného fenoménu, aby vlastným videním vstúpil do naturálneho. Indiferentný materiál hravo dotvára farbou, rezom.“ B. Brathová. Autor si užíva hravú tvorivosť a uplatňuje vtip v pomenovaní diel. Napríklad kamenné objekty nazýva Spiaca krásavica, Bojko predvídavý, Spokojný šesťdesiatnik, Jednooký Boris, Padnuté vajce, Monalíza kamenná... Zabáva sa tvorbou drevených samorastov, ktoré nazýva Ainštajn, J. P. Belmondo, Švarcenberg, Uhrančivý samoľub, Kultúrny atašé...

Súčasťou vernisáže bude prezentácia nového CD Janka Lehotského s rovnomenným názvom ako výstava: Moje mladšie ja a uvedenie publikácií od Pavla Mrázka: Kreativita 1 – Tvorivosť a vedomie, Kreativita 2 – Cyklus tvorenia.

Ing. arch. Pavol Mrázek získal vysokoškolský diplom v roku 1974 na Stavebnej fakulte SVŠT v Bratislave odbor architektúra. Od roku 1975 do roku 1990 pracoval na bratislavskom Stavoprojekte, kde sa postupne vypracoval až na vedúceho ateliéru. Po roku 1989 založil, ako jeden z prvých, samostatný projektový ateliér Partner-Projekt s.r.o, ktorý má dodnes. Počas svojej kariéry spracoval viac ako 250 projektov ako autor, spoluautor a vedúci projektant. Má množstvo vlastných stavebných realizácií. Od roku 1998 začal pracovať aj ako stavebný developer. Okrem architektonickej práce sa sporadicky venoval aj výučbe mladých architektov na fakulte architektúry v Bratislave. Jeho osobnou záľubou je štúdium neexaktných duchovných vied. Architektúru vníma aj z iného ako bežne zaužívaného pohľadu, kde práve objavovanie nehmotnej, skrytej stránky architektúry vyústilo k vydaniu kníh o kreativite.


 

Janko Lehotský - Moje mladšie ja

bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 
bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 

 
Položky 1-8 z 12


 

13. 6. 2015

Katarína Vavrová & Milan Vavro: Zamknuté slová

Kurátorská koncepcia: Danica Lovišková
Miesto konania: Tatranská galéria Poprad, Hviezdoslavova 341/12

Hudobný hosť: AMC trio 
Peter Adamkovič – piano, keyboards | Martin Marinčák – bass| Stano Cvanciger – drums | Peter Kočiš – keyboards, trumpet | Samo Marinčák – guitars | Miro Szimari – percussions, vocals

Vernisáž: 17. 6. 2016 o 17.00
Termín výstavy: 17. 6. 2016 – 31. 7. 2016

Výstavný projekt KATARÍNA VAVROVÁ & MILAN VAVRO – ZAMKNUTÉ SLOVÁ, priblíži maľby, grafiky, ex libris významnej súčasnej slovenskej výtvarníčky Kataríny Vavrovej (1964) a obrazy jej otca, známeho karikaturistu a maliara Milana Vavru (1933 – 2011). Hľadanie súvislostí, paralel i odlišností dvoch výtvarných individualít bude rezonovať v celom tomto zaujímavom výstavnom dialógu.
Expozícia Kataríny Vavrovej, významnej predstaviteľky generácie vstupujúcej na slovenskú výtvarnú scénu začiatkom deväťdesiatych rokov 20. storočia, predstaví jej osobitú maliarsku tvorbu, najmä z obdobia posledných desiatich rokov, realizovanú na špeciálnom japonskom ručnom papieri, grafické diela a kolekciu ex libris. Špecifické postavenie v tomto súbore majú obrazy vytvorené na počesť otca (zomrel v roku 2011). Vo svojich figurálnych dielach vytvára novú obrazovú skutočnosť zloženú z množstva magických detailov i celkov. Autorkino bravúrne putovanie dejinami, kultúrami a civilizáciami, sa vzácne prelína s intimitou najprivátnejších zážitkov, pocitov a predstáv. Hlavnými aktérmi väčšiny výtvarných príbehov sú ženy. Pôsobivú atmosféru dotvárajú nádherné detaily a fragmenty architektúr, rastlinných i zvieracích prvkov a zdanlivo všedných atribútov nášho každodenného života, podaných v nevšedných súvislostiach. Fantáziou, inotajmi a metaforami nasýtené diela Kataríny Vavrovej pulzujú suverénnou kresbou. Rovnako sugestívna, najmä v obrazoch, je aj farba – jemná, nežná až mysticky pôsobiaca, inokedy rozohraná do sýtych až dramatických tónov. 
Diela Kataríny Vavrovej reprezentujúce originálnu podobu imaginatívno-poetickej línie súčasného slovenského výtvarného prejavu zaznejú v dialógu s obrazmi jej otca Milana Vavru. Jeho komorné maľby to sú permanentné dialógy o ľudskom odcudzovaní sa a približovaní, o stavoch a poryvoch duše zmietanej kolotočom zápasov a pochybností, ale aj o pozitívnych hodnotách a kvalitách ľudskej existencie, prinášanej raz v jemnej expresivite, inokedy v poetickej rovine a pôsobivej skratke. Tvorba Milana Vavru osciluje medzi imaginárnymi, tajomnými portrétmi, štylizovanou krajinou a metaforickými figurálnymi obrazmi, vytváranými kombinovanou technikou. Dôležitú úlohu v nich zohráva farba, línia a plocha. 

Danica Lovišková


 

Zamknuté slová - Katarína Vavrová, Milan Vavro

bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 
bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 

 
Položky 1-8 z 20


 

15. 6. 2016

Kamil Kozub: Home is Home

Kurátorská koncepcia: Anna Ondrušeková
Miesto konania: Vila Flóra, Starý Smokovec
Hudobný hosť: Fanatik (legendárna big beatová tatranská skupina)
Vernisáž: 18. 6. 2016 o 16.00
Termín výstavy: 18. 6. 2016 – 29. 9. 2016

Pre Kamila Kozuba je typická burcujúca naliehavosť výpovede. Dokáže rovnako intenzívne a zároveň senzitívne vnímať krajinu, zvieratá aj ľudí. Realistické prvky sugestívne mieša s iracionalitou a útočí na naše zmysly vypätou emocionálnosťou. Premyslenou kompozíciou, vrstvením farieb a ich premaľbami stupňuje intenzitu výrazu. Jeho obrazy nenechajú diváka byť ľahostajným, vytrhávajú ho z letargie a nútia k zamysleniu svojou dramatickosťou, expresivitou a neobyčajnou invenciou. Výrazné maliarske gesto je podmienené neustálym hľadaním a objavovaním podstaty života a vlastnej existencie. Strhujúce stvárnenie ľudí a samého seba nesie stopy zveličenia a nadsázky. Snaha dostať sa pod povrch vecí, hľadať a skúmať možnosti svojbytného umeleckého vyjadrenia posúvajú autora k novým víziam.
„Úspech neraz prináša ďalšiu pozornosť, a tak sa ocitol Kozub medzi pätnástimi najlepšími európskymi absolventmi vysokých výtvarných škôl na prvej medzinárodnej výstave START POINT 2006 v českej renomovanej galérii Sýpka a na hrade Klenová. Zjednocuje to, čo je blízke, známe, osobné, či celkom intímne s tým, čo poznáme len z dištancu, ako napr. osoby celkom „svetové“. Ľudia, zvieratá, krajiny, či interiéry nadobúdajú živý rytmus, približujú sa k nám cez zrak, ale i cez dotykové kvality a najmä bezprostrednosť výrazu. Rád by som ešte zdôraznil niečo, čo je celkom rovnocenné spomínanej maliarskej predstavivosti. Je to maliarska vynachádzavosť, bez ktorej by ani tá najzaujímavejšia predstava, alebo fantastická situácia, či zobrazená scéna nemala potrebnú silu, ani kvalitu.“ prof. Ján Berger.


 

Kamil Kozub - Home is home

bez názvu
bez názvu

 


 

15. 4. 2016

Juraj Meliš, Rastislav Biarinec, Ľubomír Purdeš

TA-tri: Učiteľ a jeho žiaci – výstavný projekt tvorby troch generácií

Kurátorská koncepcia: PaedDr. Anna Ondrušeková

Miesto konania: Tatranská galéria Poprad, Hviezdoslavova 341/12

Hudobný hosť: Tibor Bertók

Vernisáž: 15. 4. 2016 o 17.00

Termín výstavy: 15. 4. 2016 – 12. 6. 2016

Výstava troch sochárov, prof. Jurja Meliša (*13. júl 1942, Nové Zámky)  a jeho dvoch prvých absolventov Rastislava Biarinca (*25. marec 1968, Ružomberok) a Ľubomíra Purdeša (*27. máj 1965, Prešov), vyrástla na osobných a ľudských základoch, ktoré prerástli do pevného (kolegiálneho) vzťahu a na základoch neuskutočneného projektu inšpirovaného krajinou Tatier, ich symbolom Kriváňom, ale aj vysnívaného projektu Učiteľ a jeho „obávané útočné duo“.

Výstava ponúka trojgeneračné pedagogické postupy a posuny. Obaja absolventi pôsobia na katedrách výtvarnej výchovy (Rastislav Biarinec na Katolíckej univerzite v Ružomberku a Ľubomír Purdeš na Prešovskej univerzite v Prešove), kde majú možnosť posúvať myšlienky svojho profesora svojim študentom, ktorí na výstave taktiež odprezentujú svoje práce. Aj napriek trom geograficky rozdielnym pôsobiskám sochárov (Bratislava, Ružomberok, Prešov), ktoré zastupujú 3 slovenské kraje, ich spriaznenosť a dialóg neustal, ale časom sa posilňoval. Výstava TA-tri je spojením troch sochárov, troch generácií a ich pedagogických procesov, troch geografických bodov, ktoré hľadali v krajine Kriváňa v súznení legendy vzniku názvu Tatier. Okrem výstavy v rámci projektu budú na otvorenej inštalácii participovať skupiny študentov umeleckých škôl v prvom rade VŠ, ale aj SŠ, v rámci Slovenska. Projekt je už v poradí 18. ročníkom Hier s umením, organizovaným Tatranskou galériou, kde sa nekonfrontačne stretávajú umelci a ich študenti.


 

TA-tri - Učiteľ a jeho žiaci

bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 
bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 

 
Položky 1-8 z 20


 

Klobúk dole, pán Brunovský

bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 
bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 

 
Položky 1-8 z 20


 

21. 3. 2016

Anna Hausová: Prach si a v prach sa obrátiš

Tatranská galéria v Poprade, SNM – Múzeum židovskej kultúry v Bratislave, Prešovský samosprávny kraj a mesto Poprad Vás pozývajú na otvorenie výstavy Anny Hausovej „Prach si a v prach sa obrátiš“ pri príležitosti výročia prvého transportu židovských žien a dievčat z Popradu, ktorá sa uskutoční 21. marca 2016 o 16.00 v priestoroch Elektrárne Tatranskej galérie v Poprade. Zároveň Vás srdečne  pozývajú na pietnu spomienku.

Dlhodobý tvorivý projekt „Prach si a v prach sa obrátiš“ je výsledkom premysleného, sústredeného konceptu a programu Anny Hausovej, v ktorom nemá miesto pre banality ani prázdne gestá. Spája v ňom niektoré staršie diela, ktoré sú východiskovými alebo vysvetľujúcimi v súvislosti s novšími prácami. Voľne sa navzájom viažúce diela rozvíjajú myšlienku vzniku a zániku, svetla a tmy, pominuteľnosti a večnosti. Jednotlivé časti multimediálnej inštalácie (kosti, figurálne priestorové objekty, reliéfy, tlače na fóliách, kresby a textilno-maliarske objekty) sú výrazom vedomia vlastnej identity a snahou o umeleckú formuláciu ceny za vášeň tvorby. Tento autorkin projekt ponúka originálne riešenia tvorivých zámerov a návraty predošlých tém do nových súvislostí.


 

Anna Hausová - Prach si a v prach sa obrátiš

bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 
bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 

 
Položky 1-8 z 20


 

Kupčo - ... v pote tváre budeš dorábať chlieb

bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 
bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 

 
Položky 1-8 z 10


 

8. 3. 2016

Vladimír Koštial:
Prvý zimný kolektívny prechod hrebeňom Vysokých Tatier v r. 1955 

(výstava fotografií)

Výstavu pripravili Vladimír Košťál, Ivan Bohuš ml., Lucia Petrůjová
Miesto konania: Vila Flóra Starý Smokovec
Vernisáž: 11. 03. 2016 o 16.00
Termín výstavy: 11. 03. 2016 – 07. 06. 2016

Výstava fotografií Vladimíra Koštiala (1912 – 2001), ktorú pripravila Tatranská galéria v Poprade v priestoroch Vily Flóra v Starom Smokovci v spolupráci s Mestom Vysoké Tatry  zachytáva momenty prvého kolektívneho prechodu hrebeňom Vysokých Tatier v zimnom období, ktorý sa konal v roku 1955. Východiskovým bodom trasy sa stalo Ľaliové sedlo a cieľom Kopské sedlo. Paralelne s hrebeňovým družstvom sa prechodu zúčastnilo aj družstvo nesúce zásoby a vybavenie počas celých 10 dní trvajúceho prechodu. V hrebeňovom družstve boli František Kele ml. (19), Ivan Kluvánek (28), Ivan Lehotský (23), Milan Mereš (22), Jozef Psotka (20) a Ján Vozatár. Horolezcami údolného družstva boli Oldo Bublík, Juraj Doležal, Martin Gajdoš, Leonard Kalaš, Jozef Kováčik, Alexius Körtvélyessy, Gejza Körtvélyessy, Róbert Merganz, Harry Rácz, Ladislav Szabó, Juraj Šuna, Tibor Šurka, Ivan Štúr, Vladimír Tabačík, Ivan Urbanovič, Milan Valovič, Zdeno Zibrín, Július Parák, ktorého neskôr vystriedal Július Andráši a vedúci Arno Puškáš. Prechod sa začal 23. februára 1955 v Starom Smokovci, z ktorého sa horolezci vydali na Podbanské cez Poprad, Liptovský Hrádok a Pribylinu. Ich batožinu, vážiacu 800 kilogramov tam prepravili furmani. Neskôr si každý „hrebeniar“ nosil batoh vážiaci 12 kilogramov a „údolniar“ 40 kilogramov. Počas výstupov zažili premenlivosť horského počasia, pekné dni striedal prechod sťažovaný hmlou a zvíreným snehom. Vladimír Koštial sa k skupine pridal až po niekoľkých dňoch výstupu spolu s MUDr. Milošom Brixom a filmármi získavajúcimi informácie o postupe horolezcov. Postupne musel doktor Brix vyradiť niekoľkých členov družstva kvôli omrzlinám. Na Kopské sedlo dorazili horolezci 5. marca 1955 o 17.25. Pred bývalou Kežmarskou chatou na nich čakali priatelia, lekár a novinári. Dojmy účastníkov prechodu boli poslucháčom sprostredkované v priamom vysielaní Československým rozhlasom. Aj vďaka tomuto prechodu si horolezectvo získalo u laickej verejnosti väčšiu popularitu a pochopenie.
Výstava fotografií Vladimíra Koštiala je ďalšou zo sérií odkrývajúcich jeho bohatý archív fotografií, ktorý sprístupňuje jeho syn Vladimír Košťál a fotografka Lucia Petrůjová. Fotografie dopĺňa zaujímavým textom Ivan Bohuš ml.


 

Vladimír Koštiaľ - Zimný prechod Vysokých Tatier

bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 
bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 

 
Položky 1-8 z 10


 

8. 2. 2016

TEXTILE ART OF TODAY

najväčšia svetová výstava súčasnej textilnej tvorby na Slovensku.
12. 2. 2016 – 10. 4. 1016

Hlavný organizátor: Trienále textilu bez hraníc, občianske združenie.
Kurátorka výstavy: Anna Ondrušeková.
Spoluorganizátori:
Tatranská galéria, Poprad, Slovenská republika, 2016,
SNM – Historické múzeum, Bratislava (Bratislavský hrad), Slovenská republika, 2015,
Bratislavskú výstavu videlo 35 000 návštevníkov,
Muzeum Historyczne, Bielsko–Biała, Poľská republika, 2016,
Rómer Flóris Művészeti és Történeti Múzeum, Győr, Maďarsko, 2016,
Slovácke Muzeum , Uherské Hradiště, Česká republika, 2017.
Partneri:
Poľský inštitút, Bratislava,
České centrum, Bratislava,
Rakúske kultúrne fórum, Bratislava,
Taliansky kultúrny inštitút, Bratislava,
Mesto Bratislava.

TEXTILE ART OF TODAY je už IV. ročníkom, ktorý od roku 2006 predstavuje v krajinách V4 aktuálnu profesionálnu textilnú tvorbu. Záštitu nad týmto ročníkom prevzali ministri kultúry V4: Marek Maďarič minister kultúry Slovenskej republiky, Małgorzata Omilanowska ministerka kultúry Poľskej republiky, Daniel Herman minister kultúry Českej republiky, Péter Hoppál námestník ministra pre medzinárodne kultúrne vzťahy.

Na TEXTILE ART OF TODAY 2015 sa prihlásilo 230 výtvarných umelcov so 470 dielami, zo 41 krajín a zo 4 kontinentov. Medzinárodná kurátorská komisia v zložení: Anna Ondrušeková kurátorka popradskej expozície, Tatranská galéria Poprad, Slovenská republika, Zuzana Šidlíková, kurátorka bratislavskej expozície, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, Iwona Koźbiał-Grzegorzek, kurátorka poľskej expozície, Muzeum Historyczne, Bielsko–Biała Poľská republika, Grászli Bernadett , kurátorka maďarskej expozicie, Romer Floris Műveszeti es Torteneti Muzeum, Győr  Maďarsko, Marie Martykánová, kurátorka českej expozície, Slovácke muzeum v Uherském Hradišti Česká republika, Andrej Augustín, riaditeľ Textile Art of Today Slovenská republika a Martin Augustín, umelecký riaditeľ Textile Art of Today Slovenská republika, na výstavu vybrala 76 autorov, z toho 13 študentov. Jednému z autorov bude udelená prestížna hlavná cena - Grand Prix Boženy Augustínovej1, ďalej to budú tri ocenenia - Excellent Award, Cena Poľského inštitútu, Cena Tatranskej galérie v Poprade a Študentská cena.

V deň zahájenia prvej výstavy v Bratislave 17. septembra 2015 hlavná porota v zložení: Prof. Júlia Sabová, akad. mal., vedúca katedry textilnej tvorby, Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, Slovenská republika – predsedníčka poroty, Prof. Jolanta Wagner, Akadémia výtvarných umení Strzemiński v Lodži, Poľská republika, PhDr. Vlastimil Havlík, Ph.D., vedúci Múzea textilu v České Skalici, pobočka Uměleckoprůmyslového muzea, Praha, Česká republika, Doc. akad. soch. Milan Lukáč, vedúci Kabinetu výtvarnej tvorby na Fakulte architektúry Slovenskej Technickej Univerzity v Bratislave, Slovenská republika a Andrej Augustín, akad. mal., riaditeľ Textile Art of Today, Slovenská republika udelila ceny týmto autorom:
GRAND PRIX, Hlavná cena Boženy Augustínovej za dielo: Z mojich „POINT DE HONGRIE, alebo spomienka na Cvernovku  2“ od autorky Silvia Birkušová Slovenská republika
Excellent award za dielo: Scion od autoriek Jeanne Tan a Chengcheng Zhao, Hong Kong
Excellent award za dielo: Ovolum od autorky Gudrun Kleffe, Nemecko
Excellent award za dielo: Statistika neznáma od autorky Renata Laurinavičiuté, Litva
Cena Tatranskej galérie Poprad, za dielo: Ostrovy od autorky Blanka Šperková, Česká republika
Cena Poľského inštitútu, za dielo: Bulímia od autorky Joanna Zemanek, Poľsko
Študentská cena za dielo: Interaktívne špendlíky od autorky Veronika Uhráková, Slovenská republika


Zámerom organizátorov TEXTILE ART OF TODAY po niekoľkoročnej vzájomnej komunikácií s textilnými autormi a kurátormi múzeí a galérií z celého sveta bolo nové nasmerovanie výstavného projektu. Našou ambíciou je prezentácia nových trendov v textilnom umení. Zaužívané chápanie textilného umenia u širokej verejnosti, ale aj odbornej sa posúva neuveriteľne rýchlo do nových rozmerov chápania tvorby textilných umelcov. Pracujú s rôznymi materiálmi, ktoré s textilom majú spoločnú len techniku tvorby (napríklad: Brett Alexander, Austrália – dielo: Obchodná medvedia obuv (verzia podophilia), Blanka Šperková, ČR – dielo: Ostrovy, Astrid Krogh, Dánsko – dielo: Ilúzie oblakov, Helena Kaikkonen, Fínsko – dielo: Skrytý svet, video, Manabu Hangai, Japonsko – dielo: Zázračný les, Wakamatso  Misako, Japonsko – dielo: Vlna atď).

Autorky z Hong Kongu Jeanne Tan a Chengcheng Zhao prezentujú novú unikátnu technológiu tkania s umelým vlákno, ktoré s pomocou diaľkového ovládania cez Smartphon mení farby prostredníctvom technológie Bluetooth. Je to unikum, ktoré bude prvý krát predstavené v Európe.

Ďalšou časťou výstavy sú diela autorov, ktorí svoju tvorbu a diela predstavujú prostredníctvom video inštalácií a videí (Fiona Kirkwood, Južná Afrika – video: Všetko pre lásku 2, Brooks Harrys Stevens, Spojené Štáty Americké – video: Rozobratá minulosť, Dave Allinson, Rob Burton, Sarah O’brien, Michelle Tripp, Veľká Británia – video: Flámske premeny, atď)

Mnohí textilní umelci reagujú na rôzne spoločenské, sociálne a aj intímne témy, ktoré pretvárajú do svojich diel (Ingrid Gaier, Rakúsko – dielo: Mobilné domy, Joanna Zemanek, Poľská republika – dielo: Bulímia, Renata Laurinavičiūtė, Litva – dielo: Neznáma štatistika, Mária Fulková, Slovenská republika – dielo: Z cyklu 85 atď).

Pre divákov budú veľmi príťažlivé aj diela vytvorené klasickými technikami so silným autorským posolstvom (Silvia Piza – Tandlich, Kostarika, dielo: Totém 1, Anna Maria Brandys, Poľská republika, dielo: Príbehy kobercov, Sylvia Birkušova, Slovenská republika, dielo: Z Mojich ,,Point De Hongrie, Alebo Spomienka Na Cvernovku 1 atď).

V tomto ročníku sú zastúpení aj študenti s veľmi kvalitnými dielami čo bude pre návštevníkov veľmi prekvapujúce napríklad aj svojou interaktívnosťou a pre budúcnosť  je ich tvorba veľmi perspektívna.

TEXTIL ART OF TODAY je významné slovenské, kultúrne podujatie, ktoré ako jediné v Európe je putujúce. To znamená, že v priebehu rokov 2015 až január 2017, budú môcť návštevníci vidieť tieto diela v piatich múzeách a galériách V4.

1 Božena Augustínová – Rochovanská (1939 – 2005) bola všestranná umelkyňa v rôznych oblastiach umenia, výsostne najmä však tvorkyňa netkanej tapisérie Artprotis a Arttex. Je jednou zo zakladajúcich členiek Klubu textilných výtvarníkov Arttex (SK). Pričinila sa bohatou zahraničnou výstavnou činnosťou o šírenie jej jedinečnosti vo svete. Jej ikonografický 40-ročný program zaznieva z monumentálnej tvorby netkaných tapisérii, Artprotisov a Arttexov (ide o československú a slovenskú ochrannú známku, registrovanú textilnú techniku prešívania a vpichovania vlneného rúna, ktoré umožňuje maľovať textilným vláknom). Najmä jej úsilie vstupovať do vlneného rúna ďalšími prvkami, aplikáciami, drapériami, výšivkami, obrazovými, či fotografickými citátmi prispelo k tomu, že Boženu Augustínovu možno považovať za prekurzora dovtedy netušených možnosti týchto techník v európskom kontexte. To je napokon dôvod, že dnes sa udeľuje Hlavná cena BOŽENY AUGUSTÍNOVEJ na Textile Art of Today / Textilné umenie dnes, ako hold jej umeleckému odkazu v textile.

Kompletné informácie získate: www.textileartoftoday.com,
alebo na telefónnom čísle: 0905 542 777, Martin Augustín

Pre potreby tlače Vám na požiadanie radi pošleme tlačové podklady diel autorov:(info@textileartoftoday.com)


 

Textile Art of Today 2016

bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 
bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 

 
Položky 1-8 z 30


 

5. 2. 2016

Jakub Szczesny: Keret House... ako zabývať škárku

Tatranská galéria v Poprade predstaví dielo významného poľského architekta Jakuba Szczęsneho, vrátane mediálne a svetovo známeho „Keret House“, ktorý bol označený za „najužší dom sveta“. Spolu budú prezentované i takmer dve desiatky posledných prác tohto kreatívneho architekta.

„Keret House“, označovaný ako najužší dom na svete, je natoľko pozoruhodný projekt, že ho prednedávnom do svojej zbierky súčasnej architektúry zaradilo prestížne Múzeum moderného umenia v New Yorku (MoMA) a bol tak zároveň súčasťou prezentácie nových zbierkových prírastkov v rámci výstavy „Conceptions of Space“ v roku 2014. S časovým odstupom bol tento projekt prezentovaný v roku 2015 v Galérii Architektúry Brno a vo februári 2016 ho majú možnosť vidieť aj návštevníci Tatranskej galérie v Poprade.

Projekt ermitáže - pracovne pre izraelského spisovateľa Etgara Kereta  mal na prvý pohľad stáť na nevhodnom pozemku, štrbine medzi dvoma bytovými objektmi vo varšavskej štvrti Wola. Táto situácia bola výzvou a motiváciou nájsť originálne riešenie, ktorého výsledkom je umelecká inštalácia, kedy sa architektonický objekt stal dokonalým komunikačným médiom pre šírenie umeleckej idey. Jakub Szczęsny sa nesústreďuje len na samotný proces projektovania ale viac ho láka hľadanie skrytej výnimočnosti, ktorú každý projekt v sebe nesie. Keret House je rezidenčným príbytkom určeným pre umelcov, výtvarníkov a spisovateľov. Týmto projektom získala Varšava celosvetovo vnímaný projekt, keďže o Keretovom dome sa hovorilo na celom svete. Umelecká inštalácia a zároveň obytný objekt s rozlohou iba 14m2, ktorý spája ďalšie dve budovy pochádzajúce z rôznych epoch, prebudil miestnych obyvateľov. Tí teraz ukazujú dom turistom a hovoria o ňom. A práve o takéto premeny, ktoré v lokálnych komunitách oživujú aktivitu, ide Jakubovi Szczęsnemu.

Jakub Szczęsny – poľský architekt, narodený v roku 1973, je spoluzakladateľom architektonického ateliéru Centrala. V rokoch 1993 až 2001 študoval na Fakulte architektúry Varšavskej polytechniky a tiež na Escuela Tecnica Superior D’Arquitectura de Barcelona a Ecoled’Architecture Paris la Defense. Súčasne v spolupráci so skupinou Studio DECO realizoval rad interiérov pre obchody a súkromné byty. V roku 2001 spolu s Krzysztofom Banaszewskim, Małgorzatą Kuciewicz a Janom Strumiłłom založil ateliér Centrala, ako združenie, ktoré chce pôsobiť hlaven na poli architektúry stavieb a interiérov, urbanizmu a v neposlednom rade sa chce tiež zaoberať architektonickou kritikou. Centrala je chápaná ako istý druh priestoru, kde dochádza k výmene myšlienok a nápadov. Jakub Szczęsny pôsobí tiež individuálne, mimo projektového združenia, jeho práce vychádzajú z konglomerátu solídnej vedeckej a umeleckej prípravy.

Práce Szczęsného sa vyznačujú výnimočnou kreativitou a vtipom aj tam, kde by iní architekti s ohľadom na množstvo nepriaznivých okolností strácajú náladu a radšej svoje angažmá vzdávajú. Nevyhýba sa komorným zákazkám, či dočasným inštaláciám, jeho výnimočný a hravý prístup mení tieto záležitosti na pozoruhodné a príťažlivé záležitosti so značným mediálnym presahom a spoločenským dopadom. Všetkému dodávajú na atraktivite jeho kresby a komiksy, ktorými jednoducho a originálne vyjadruje podstatu svojich konceptov. S návrhmi a prácami Jakuba Szczęsného sa môžeme stretávať nielen v jeho rodnom Poľsku, ale tiež v Izraeli, Palestíne, Austrálii, Turecku, Nemecku, Indii a USA.


 

Jakub Szczesny - Keret House

bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 
bez názvu
bez názvu
bez názvu
bez názvu

 
 

 
Položky 1-8 z 16


 

22. 1. 2016

Vladimír Koštial: Hľadanie

Kurátorská koncepcia: Lucia Petrujová

Miesto konania: Tatranská galéria Poprad, Hviezdoslavova 341/12

Vernisáž: 22. 01. 2016 o 17.00

Termín výstavy: 22. 01. 2016 – 13. 03. 2016

Priestor Artklubu Tatranskej galérie v Poprade tento krát zaplnia fotografie významného slovenského fotografa Vladimíra Koštiala (1912 Stará Turá – 2001 Tatranská Lomnica). Počas svojho pobytu v Tatranskej Lomnici od roku 1937 sa okrem prác v ateliéri, spolupráci s amatérskymi fotografmi a fotenia návštevníkov Tatier venoval aj vydávaniu pohľadníc a v tom období netradičnému vyvolávaniu 8mm filmov pre filmových amatérov, ktoré formou zásielkovej služby rozposielal klientom po celom Slovensku. Popri práci v ateliéri sa snažil dokumentovať významné udalosti Tatier. Prvou veľkou udalosťou, ktorú nasnímal bolo v roku 1937 sprevádzkovanie spodného úseku lanovej dráhy z Tatranskej Lomnice na Skalnaté Pleso.

V roku 1950 bol z dôvodu rušenia súkromného podnikania nútený zlikvidovať svoj obchod. Prácu fotografa vykonával ale naďalej ako fotograf na voľnej nohe, od roku 1954 ako člen Zväzu slovenských výtvarných umelcov, v rámci ktorého prezentoval svoje diela na domácich a zahraničných výstavách. Venoval sa dokumentárnej fotografii, reportážam, foteniu udalostí na Slovensku a hlavne v Tatrách. Spolupracoval s rôznymi časopismi a vydavateľstvami, často uverejňoval svoje fotografie v časopisoch Krásy SlovenskaVysoké Tatry, podieľal sa na tvorbe propagačných materiálov, prospektov, plagátov, reklamných brožúr i sprievodcov. Tiež je autorom a spoluautorom mnohých obrazových publikácií. Súčasťou jeho tvorby sú aj snímky horolezcov alebo fotografie zo záchranárskych akcií Tatranskej horskej služby. Veľa pozornosti venoval foteniu vidieka a folklóru, ktorému je venovaná aj táto výstava z kurátorskej koncepcie Lucie Petrujovej.


 


 


 

13. 1. 2016

Tatry v umení, Tatry inak a Kabinet kuriozít

Kurátorská koncepcia: Anna Ondrušeková

Miesto konania: Vila Flóra, Starý Smokovec

Hudobný hosť:

Vernisáž: 13. januára 2016 o 16.00

Termín výstavy: 13. 01. 2016 – 09. 03. 2016

Mesto Vysoké Tatry, Tatranská galéria v Poprade, Mestské kultúrne stredisko Vysoké Tatry a Prešovský samosprávny kraj Vás pozývajú na slávnostné otvorenie výstavných priestorov po rekonštrukcii Vily Flóra v Starom Smokovci. Súčasťou tohto slávnostného otvorenia je vernisáž troch výstav – stálej expozície Tatranskej galérie v Poprade Tatry v umení, Kabinet kuriozít s témou Tatier zo zbierok súkromných zberateľov (Jána Simkaniča a Andreja Janovského) a spojenej výstavy Roba Kočana a Jozefa Česlu Tatry inak.

Robo Kočan (*1968) ako rodený Popradčan študoval odbor fotografia na VŠVU v Bratislave v rokoch 1989 – 1996. Dlhodobo sa venuje viacerým cyklom v ktorých rozvíja fotografickú hravosť a radosť, kombinuje systematickosť s potrebou objavovať nové a poéziou technickej dokonalosti. Jozef Česla (*1950) sa profesionálnej fotografii venuje už od roku 1990. Jeho tatranské štíty sú zdôraznené dokonalou hrou svetla a tieňa. Vo svojej tvorbe si dáva záležať hlavne na invenčnom hľadaní nových podôb reality a technickej dokonalosti, čistote a remeselnej zručnosti, čo týchto dvoch autorov spája.


 

projekty vznikajú
s finančnou podporou
Fondu na podporu umenia

utorok– piatok:
9.00 – 18.00
sobota – nedeľa:
11.00 – 18.00
(posledný vstup o 17.30)

dospelí | 6,00 €
študenti, dôchodcovia | 3,00 €
deti do 15 r. | 2,00 €
žiaci v skupinách | 2,00 €
rodinná vstupenka | 12,00 €

k prehliadke výstavy Terakotová armáda nie je možné uplatniť kultúrne poukazy

Tatranská galéria
v Poprade

Hviezdoslavova 12
058 01 Poprad
GPS: 49.058197 20.298105
tel.: +421 52 7721 968
gsm: +421 917 843 187
tatragaleria@tatragaleria.sk

Prenájom priestorov Elektrárne Tatranskej galérie

INFO 0905 843 802

ÚvodÚvodná stránka