Prechod na navigáciu Hlavné menu Prechod na navigáciu Hlavné menu 2 Prechod na navigáciu vodorovná
Tatranská galéria Poprad
História TGVýstavy v Elektrárni TGZbierkový fondTvorivé dielneProjekty 2016

Tlačové správy - 2017

29. 11. 2017

Millefleurs – Eva Končeková & Michaela Bednárová

8.12. 2017 – 4.2. 2018

Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Výstava Millefleurs (z fr. tisíc kvetín je zaužívaný pojem v textilnom umení, ktorý znamená kvetinový vzor na pozadí stredovekých tkaných tapisérií) je koncipovaná ako retrospektívny pohľad na rozsiahlu tvorbu akademickej maliarky a pedagogičky Evy Končekovej (1947). Dôležitú úlohu v koncepcii výstavy má tiež pedagogické pôsobenie Evy Končekovej. Jej vzťah k umeniu a spôsob vnímania a uvažovania výrazne ovplyvnili mnohých jej žiakov. Jednou z nich je aj jej mladšia dcéra, Michaela Bednárová (1982), textilná dizajnérka, zakladateľka značky Puojd a autorka koncepcie výstavy: ,,Mamka bola môj pedagóg od času, keď som vedela držať ceruzku v ruke. Všetko, čo viem, viem vďaka nej. Považujem ju za nenahraditeľnú učiteľku a mnohí jej žiaci mi dajú za pravdu.“ Michaela Bednárová predstaví v rámci výstavy širší výber dezénov, odevov a multimediálnu performanc. 

Eva Končeková sa dlhodobo venuje olejomaľbe, akvarelu, tapisériám, textilnej tvorbe. V súčasnosti realizuje menšie komorné formáty. Bytostne nevyhnutné sú pre ňu vychádzky do prírody, krajiny, ktorých atmosféru, aktuálnu náladu, prirodzenosť a pôvab citlivo skúma. Jej nekonečným motívom sú lúčne kvety v ich najrozmanitejšej podobe, ich subtílnosť, snovosť, sviežosť, vône, farebnosť a melanchólia.

Obsahom vystavených diel sú florálne motívy, kvety a kytice spracované prevažne v médiu maľby alebo textilu, z ktorých cítime poetiku zdieľaného času v prírode, v krajine s kvetmi rastlinami, bylinkami. Florálne motívy Evy Končekovej sú opozitom k predimenzovanej vizuálnej kultúre dneška a ponúkajú priestor pre kontempláciu a mentálny odpočinok.

Michaela Bednárová, predstaví staršie projekty, širší výber dezénov z už vzniknutých a veľmi úspešných kolekcií a textilné potlače, ale predovšetkým najnovšiu kolekciu florálnych vzorov. Kolekcia Michaely Bednárovej Millefleurs je poďakovaním mame za nasmerovanie a podporu. Inštalácie budú doplnené príbehmi a zvukmi, ktoré dotvoria atmosféru vzorov a naznačia pôvod ich vzniku.

Eja Devečková participuje na výstave ako kurátorka a tiež ako umelkyňa a bývalá žiačka Evy Končekovej. K tému Millefleurs predstaví sériu akvarelov, nové video a texty inšpirované tvorbou a osobnosťou Evy Končekovej.

Ďalšími participujúcimi umelcami sú Marek Jarotta, Kamil Kozub a Adela Piatniková. Účasť na výstave Millefleurs je pre nich vyjadrením vďaky a úcty k pedagogickému ako aj ľudskému prístupu umelkyne Evy Končekovej.


 

23. 10. 2017

Divadelné predstavenie: Krása a hnus

zoskupenie Med a prach

Termín konania: 30.10. 2017 o 18.00 

Libreto, hudba, vizuálny koncept, réžia: Andrej Kalinka

Sochy, maľby, objekty: Juraj Poliak

Kostýmy, objekty: Ivan Martinka

Reštaurovanie: Michaela Poliaková
Účinkujú:  Andrea Ballayová, Ludovic Cohen, Mária Danadová, Andrej Kalinka, Miriam Kalinková, Lucia Korená, Ela Lehotská,  Ivan Martinka, Juraj Poliak, Michaela Poliaková

Divadelné zoskupenie Med a prach, ktoré ako jedno z mála telies na Slovensku spája súčasne výtvarné, hudobné a divadelné umenie sa Vám v Poprade 30. októbra o 18.00 h predstaví s autorským projektom Krása a hnus. Projekt pozostáva z troch samostatných diel. Jeho prvou časťou je scénické dielo s podtitulom „Nezastupiteľnosť nepomenovateľného“, ktoré lavíruje na hranici medzi inštaláciou, performanciou a inštalovaným koncertom. Pre jeho stvárnenie sa v každom meste vyhľadávajú svojské priestory, ktoré pomáhajú dotvárať celkovú koncepciu predvádzaného diela. Scénické dielo bolo pripravené predovšetkým pre galerijné priestory, resp. pre industriálne či historické budovy. Tatranská galéria v Poprade tak spĺňa všetky atribúty svojského priestoru. Budova bývalej parnej elektrárne postavená začiatkom 20. storočia je príkladom industriálnej secesnej architektúry, ktorá po rekonštrukcii predstavuje unikátny galerijný priestor. Výraznou, či dokonca určujúcou zložkou divadelného predstavenia je muzikalita a inštrumentálnosť, ktorú pre Krásu a hnus famózne zložil libretista, režisér a hudobný skladateľ Andrej Kalinka. Tvorcovia diela predstavili proces odhaľovania jednotlivých vrstiev reflektovaného krásna, a to najmä v kresťanskej kultúrnej tradícii. Súčasťou predstavenia sú rôzne za sebou idúce scénické obrazy, animované objekty, pohybové akcie, videoprojekcie a najmä divákov zaujme výrazná autentická hudobnosť diela.
Med a prach je voľné umelecké zoskupenie autorov a interpretov z oblasti výtvarného umenia, divadla a hudby, ktorí tvoria spoločné diela na pomedzí performancií, divadelných predstavení, koncertov či inštalácií. Ich tvorba je prezentovaná rovnako v divadlách, ako v galériách alebo na koncertných pódiách. 

 

 


 

27. 9. 2017

Pieseň duše – ruská realistická maľba

zo zbierky Galérie výtvarného umenia v Ostrave

Miesto konania: Tatranská galéria Poprad, Hviezdoslavova 12

Termín výstavy: 6. 10. 2017 – 3. 12. 2017

Kurátorská koncepcia: Jiří Jůza

Za účasti Veľvyslanectva Ruskej federácie na Slovensku

Druhá výstava

 

Rozkvet ruského výtvarného umenia v 19. storočí

– Štátna pamiatková rezervácia Abramcevo Rusko

Prednáška  6. 10. 2017 o 16.00

Svetlana Volkova  - lektorka, vedúci výskumník múzea Abramcevo pri Moskve

 

 

                Výstava ruských realistických maliarov pod názvom Pieseň duše je výberom originálnych diel zo zbierkového fondu Galérie výtvarného umenia v Ostrave (GVUO). Táto galéria budovala svoj fond od 30ych rokov minulého storočia. V Poprade predstaví to najlepšie čo sa z ruskej tvorby prelomu 19. a 20. storočia nachádza v zbierke GVUO. Sú to predovšetkým umelci členovia Združenia putovných výstav ruskej umeleckej spoločnosti vo svete známej pod pojmom Peredvižnici.

                    Vznik tohto združenia bol reakciou na „mŕtve umenie“, produkované na petrohradskej Akadémii výtvarného umenia, zameraný proti klasicizmu. V roku 1863 sa štrnásť absolventov Akadémie vzbúrilo a odišli z Akadémie, založili tzv. Petrohradské združenie na čele ktorého stál realistický maliar I.N.Kramskoj. V Moskve sa vytvorilo druhé umelecké centrum pod vedením G.G.Mjasojedova a v roku 1870 sa obe skupiny spojili do Združenia putovných umeleckých výstav, vytvorili svoje stanovy a prvým čelným predstaviteľom peredvižnikov sa stal I. N. Kramskoj. Ďalšími členmi boli V. G. PerovI. I. ŠiškinI. J. RepinV. V. VereščaginI. I. LevitanV. A. Serov. Zamerali sa na zachytenie sociálne a spoločensky nižšie postavených ľudí. Chceli predstaviť život prostého ruského človeka s jeho radosťami i starosťami a ich diela sa vyznačovali silným národným cítením.

                Diela peredvižnikov zobrazovali život roľníkov, nevoľníkov, ale aj žánrovú krajinomaľbu, portréty, historické udalosti, no predovšetkým chceli dať možnosť nahliadnuť divákovi do prostej ruskej duše a poukázať na jej čistotu a šľachetnosť. Toto ich hlavné posolstvo sa nachádza aj v názve výstavy (Pieseň duše).

                Jedným z najvýznamnejších predstaviteľov združenia bol I. J. Repin, jeho diela zobrazovali život ľudu a  významné historické obdobie Ruska: Krížová procesia v Kurskej guberniiIvan Hrozný a jeho syn Ivan 16.november 1581Záporožskí kozáci píšu list tureckému sultánoviBurlaci na Volge a iné.

                Zámer "priniesť umenie k ľuďom" inšpirovalo združenie usporiadať v rokoch 1871 až 1923 takmer päťdesiat výstav nielen v Moskve a Petrohrade ale i na  periférii v Kyjeve, Charkove, KazaniRige či v Odese. Rok 1923, kedy sa uskutočnila posledná výstava, je považovaná za rok, v ktorom združenie zaniklo.

 

                Výstavu 44 originálov dopĺňa kvalitná výstava reprodukcií diel 19.storočia z múzea Abramcevo. Abramcevo je ruská  dedinská farma nachádzajúca sa v blízkosti Moskvy. Práve tu založila v 19. storočí skupina ruských maliarov, spisovateľov akýsi umelecký kruh. Abramcevo je tak spájané s rozvojom kultúrneho života v Rusku. Umelci osadu skrášľovali a zakladali dielne na výrobu keramiky, nábytku či hodvábu. Pôsobili tu také postavy ako maliari Vasnecov, Vrubeľ či Serov, sochár Antokolský, mnohí z nich boli peredvižnici. V roku 1919 bolo zriadené v Abramcevu múzeum, ktoré mimo iného prezentuje tvorbu umelcov, ktorí tu žili. Iľja Repin v jednom zo súkromných listov nazval Abramcevo najlepšou chatou na svete: oddych a práca, kde „inšpirácia je vlastne odmenou za námahu.“ Medzi výtvarníkmi, ktorí prichádzali do Abramceva s cieľom oddýchnuť si a načerpať inšpiráciu, boli Vasilij Polenov, Vasilij Surikov, Valentín Serov, Konstantin Korovin, Michail Nesterov. Práve oni preslávili ruské maliarske umenie a Abramcevo zohralo dôležitú úlohu v ich umeleckých osudoch.

V rámci otvorenia výstavného projektu bude pred vernisážou o 16.00 prednášať Svetlana Volkova  - lektorka, vedúci výskumník múzea Abramcevo pri Moskve.

 

Nenechajte si ujsť túto výnimočnú príležitosť!

 


 

5. 9. 2017

ROBERT VANO – MEMORIES

Miesto konania: Art Klub Tatranskej galérie Poprad, Hviezdoslavova 12

Termín výstavy: 12.9. 2017 – 26.11. 2017

Kurátorská koncepcia: Natalie A. Rollko

Robert Vano sa narodil v slovenských Nových Zámkoch. Po maturite v roku 1967 miesto nástupu na vojnu emigroval cez Juhosláviu a Taliansko do Spojených štátov, kde sa uchytil ako kaderník a vizážista. Pôsobil ako asistent módnych fotografov, od roku 1984 sa stáva samostatným fotografom. Žil a pracoval v New Yorku, Paríži a Miláne, kde fotografoval pre módne časopisy ako Cosmopolitan, Harper's Bazaar, Vogue.

Od roku 1990 žije v Prahe, kde v období 1996–2003 zastával pozíciu umeleckého riaditeľa v českej redakcii časopisu Elle a neskôr, až do roku 2009, v agentúre Czechoslovak Models. Od tých čias pracuje ako fotograf na voľnej nohe.

Robert Vano je predovšetkým módny a reklamný fotograf. Jeho dominantou sú čiernobiele portréty a akty na klasický film s použitím techniky platinotypie. Spolupracuje so svetovými značkami, vedie workshopy „Daylight Nude“. Rád fotografuje pri prirodzenom dennom svetle.

Fotografické spomienky Roberta Vana majú netradičný charakter. Sú farebné, mnohé z nich vyfotografované Polaroidom a následne spracované technikou „cross procesing“, ktorú fotograf s obľubou používal v období sedemdesiatych a osemdesiatych rokov.

Myšlienka usporiadať výstavu MEMORIES sa rodila postupne. Impulzom k jej vzniku je rovnomenná, zatiaľ posledná a najobsiahlejšia knižná publikácia Roberta Vana. Výstavný cyklus je zostavený zo sedemdesiatich troch farebných fotografií. Tie tvoria časť autorovej tvorby, ktorá bola po prvý raz  predstavená až v roku 2016 pri príležitostní vydania knižnej publikácie MEMORIES.

 Snímky pochádzajú z rôznych časových období. Významná časť tejto veľkolepej kolekcie vznikla v New Yorku, Paríži a Miláne, kde fotograf v priebehu svojej kariéry pôsobil. Výstava prináša prierez jeho tvorbou od roku 1968 až po súčasnosť.

MEMORIES nie sú „obyčajnými“ spomienkami. Sú oslavou minulosti a prítomnosti – výnimočnou kultúrnou udalosťou, určenou všetkým milovníkom klasickej i módnej fotografie.

" …nikdy som nerozmýšľal nad tým, že aj ja budem niekedy spomínať. A teraz to je tu!", Robert Vano


 

22. 7. 2017

Recycle Art (dajme veciam druhú šancu)

Sochárske sympózium v areáli Tatranskej galérie v Poprade

Organizátor: Tatranská galéria v Poprade

Spoluorganizátor: Mesto Poprad, Tatrakon spol. s r.o., Prešovský samosprávny kraj

Autori: Igor Mosný (SK), Anna Szprynger (PL)

Autorská koncepcia a kurátorka : Anna Ondrušeková

Termín slávnostného ukončenia a stretnutia hostí:

30. júna 2017 o 16.00 – nádvorie Tatranskej galérie v Poprade

 

                Tatranská galéria v Poprade získala darom v roku 2012 od spoločnosti Tatrakon v Poprade výmenníkovú nádrž  z roku 1913. Máme k dispozícii rodný list tohto objektu, ktorý sa dostal do popradskej fabriky v roku 1967.

Tento zaujímavý objekt bol dlhé roky súčasťou nádvoria a dotváral atmosféru Areálu Tatranskej galérie, bývalej parnej elektrárne. Na pozvanie galérie a po dohode s partnermi v Poľsku a Čechách zorganizovala galéria umelecké sympózium, ktorým by sme chceli prinavrátiť históriu bývalých sympoziálnych stretnutí v strednej Európe zo 60 ych rokov minulého storočia. Tento región je bohatý na organizovanie sochárskych sympózií pod gesciou Tatranskej galérie v Poprade a pod kurátorským vedení m Anny Ondrušekovej už viac ako 20 rokov ( príklad MSS Vyšné Ružbachy, SS Umelci Tatrám v Novom Smokovci, či sympózium venované osobnosti Jána Brokoffa v Spišskej Sobote).

Tento rok  sochári formou recyklácie a umeleckého opracovania objektov, s použitím železného odpadu vytvorili dva objekty. Jeden z nich bude osadený v parku pri Tatranskej galérii. Svojou hmotnosťou aj zaujímavým tvarom oživí tento priestor a stane sa zaujímavou umeleckou dominantou Popradu. Objekt bude v noci osvetlený zvnútra a vyžarovať zaujímavý svetelný efekt.

Sympózium ako zaujímavé stretnutie odborníkov z Poľska , Čiech a Slovenska  bude novou platformou pokračovania týchto zaujímavých tvorivých stretnutí. Zúčastnia sa jej okrem spomínaných umelcov a kurátorky aj hostia Tadeus Goryczka za Kabinet architektury v Ostrave, Dalibor Mouka, místostarosta Úřadu městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz, ktorý sa venoval obdobným sympóziam v Ostrave  Vitkoviciach, Jarek Denisiuk, riaditeľ Galérie v poľskom meste Elblag, ktoré má taktiež dlhoročnú tradíciu v organizovaní sympózií. Plánujeme založiť novú tradíciu spoločných stretnutí, venujúcim sa záchrane už vytvorených diel , ale aj vzniku nových v týchto častiach strednej Európy. Štartujúcim mestom bude Poprad, čo nás veľmi teší, ale aj zaväzuje.
 

 


 

18. 4. 2017

Adam Szentpétery:  Geometrické kódy

    Individuálna výstava popredného slovenského umelca Adama Szentpéteryho  (nar.1956)  predstavuje retrospektívny  pohľad na jeho maliarsku dráhu  vo vizuálnom  jazyku geometrie.  Línia, farba a plocha sú základnými stavebnými kameňmi jeho obrazového systému. V priebehu štyroch desaťročí Szentpétery vybudoval   monolitný maliarsky program na poli geometrickej abstrakcie, ktorý je esenciou mentálnej skratky,  racionálnych postupov a protestantskej ekonómie formy. Svoju prvú samostatnú výstavu autor mal práve na pôde TG v Porade v roku 1992.

           Táto výstava prináša základné okruhy a série prác, ktoré však nenasledujú lineárne za sebou, naopak bežia paralelne vedľa seba, vzájomne sa prekrývajú,  či  vynárajú sa v neskoršom období v inej transformovanej podobe.  Od prvých štylizovaných industriálnych krajín a zátiší  autor stavia príbehy malých „geometrizmov“,  rozptýlených štruktúr imaginárnych prvkov a tvarov (Levitujúce formy, 1989 – 96; Hravé formy, 2015), alebo k vytvoreniu  obrazových štruktúr - mnohovrstevného tkaniva, kde sa rytmicky opakuje  algoritmus ťahov v troch základných smeroch (Štruktúry, od 1988; Štrukturálna deformácia, 2013).

          Druhý veľký okruh Szentpéteryho prác tvoria série malieb, kde hlavnú úlohu zohrávajú línie - horizontály a kolmice, na pozadí slávnostných žltých a červených monoplôch. Ide predovšetkým o symetrické rovnovážne kompozície, kde kolmice stoicky dopadajú na ustálenú hladinu horizontály  v kosoštvorcových formátoch (Horizonty, od 1994), alebo nasledujú  nepokojné diagonály, čo ostro pretínajú obrazovú plochu (Posuny, od 1995).  Podobne  vznikajú vodorovne členené polia, lineárne informačné prúdy ( Monotónne prúdenia, od 1999), vertikálne radené „architektóny“ (Monotóny, 2013-15), alebo kompresie jedného priestoru, vybudovanie žiarivej „supestruny“ uprostred monochrómneho poľa (Stlačené priestory, od 2000; Deformovaný monotón, 2016).  Obdobne autor redukuje obrazovú plochu  na strohú konštrukciu pravého uhla v rohu obrazu. V tejto  hraničnej racionálnej sústave sa pravý uhol stáva univerzálnym princípom maľby a  záväzným kódexom (Kompozície na hrane, od 2000).          

         V najnovšej sérii malieb Deformácie (od roku 2007),  Szentpétery prináša jednak zmenu formátu – nastupujú monumentálne kruhy – rondá, a jednak zmenu formátovania obrazového priestoru.  Ide o “zakrivenie“ priestoru na ploche, o ilúziu 3D efektu, čo odkazuje  na vstup nových technológií dneška (fotografická optika rybieho oka, počítačové modelovanie, digitálne manipulácie a pod.).  Najnovšie maľby tak prezentujú  vlastný vnútorný model sveta – vizuálny „dátový glóbus“, ktorý odkazuje na prebúranie sa do iného neeuklidovského priestoru, do rozšíreného mediálneho priestoru súčasnosti.  Adam Szentpétery tak vytvára vlastnú „intelektuálnu esenciu“ maľby, osobitú polohu geometrickej abstrakcie. To ho radí k popredným maliarskym zjavom  aj v širšom  stredoeurópskom kultúrnom kontexte.

b.skid

 

doc. akad. mal. Adam Szentpétery, narodený v roku 1956 v Rožňave. Štúdia: 1976 - 1982 VŠVU Bratislava. Od roku 1999 - od založenia Katedry výtvarných umení a intermédií dodnes vedie Ateliér súčasného obrazu na novozaloženej Fakulte umení TU v Košiciach; 2004 – habilitovaný na docenta; 2007 - laureát štátnej ceny „Munkácsy Mihály díj“ Budapešť. Žije a tvorí v Rožňave a v Košiciach.        

Samostatné výstavy po roku 2012: 2013 - Geometrické polia (s M. Houserom), Galéria Alfa, Kulturpark, Košice; 2014 - Geometrický kód II. (s J. Vasilkom), Galéria Médium, Bratislava;  2015 - Geo kód III. (s Jánom Vasilkom), Galéria SI, Budapešť; Štruktúry a kompozície, Magna Gallery, Piešťany; 2016  - Kódy geo-metrie, Galerie Caesar, Olomouc.                                                                                                                   


 

20. 3. 2017

Vladimír Gažovič – Všetko je len hra

   Vladimír Gažovič (ročník 1939) je jednou z najvýznamnejších a najvyhranenejších osobností slovenskej výtvarnej kultúry. V medzinárodnom kontexte oceňujú predovšetkým autorovu techniku farebnej litografie tlačenej z jedného kameňa, ktorú rozvinul do majstrovských výrazových podôb a technologických postupov. Reprezentatívna výstava v Tatranskej galérii v Poprade prináša prierez jeho už takmer päťdesiatročnej tvorby orientovanej na lepty, farebné litografie, ilustrácie, ex librisy, kombinované kresby, ale aj sochy.
   V epicentre umelcovho záujmu je človek obnažený navonok, ale aj vo vnútri. Autor siaha až na dno jeho duše, aby ešte intenzívnejšie manifestoval ľudskú bezbrannosť, no i rafinovanosť a pretvárku. Ako v panoptiku pred nami defilujú tajomnými posolstvami nasýtené záhadne postavy - najmä zmyselné ženské akty a tváre, bizarné animálne i rastlinné motívy. Vznášajú sa v nekonečnom priestore, aby svojimi dramatickými dotykmi aj gestami vyjadrili zložitú štruktúru medziľudských vzťahov a morálky. Na pozadí týchto impozantných súvislostí rozohráva aj večný príbeh erotickej dráždivosti, neskrotnej túžby a provokujúcich milostných hier.
   Autor nám predstaví svoje najpozoruhodnejšie diela – cyklus ilustrácii k Ovídiovým Metamorfózam, cykly prác Kolotoče života, Americký pás cudnosti, Akupunktúry života, Pocty významným umeleckým osobnostiam, Chamtivosti a ďalšie pôsobivé témy a motívy.
   Vladimír Gažovič je introvert a zároveň vnímavý pozorovateľ. Nesmierne citlivo vyhmatáva podstatu našej existencie – lesk i biedu nášho súžitia, niekedy až sarkasticky komentuje naše vzostupy a pády, pranieruje našu zlobu, pýchu, nenásytnosť, chamtivosť, trvalú túžbu po vlastníctve. Plochu obrazu premieňa na zázračné divadlo plné napätia, vzruchu a dialógov. Dialógov živého i neživého, predmetného i fantazijného, prírodného i ľudského sveta. Jeho figurálne príbehy sú plné neuveriteľných metamorfóz a metafor. Reálne ľudské i zvieracie bytosti sa často menia na bizarné príšery, zhmotňujúce neresti, vášne i obludnosť našich emócií, občas aj naše radosti.
   Umelec je majstrom napätia, vzťahov a súvislostí. Svoj démonický, ale nesmierne sugestívny svet kreslí pevnou, obdivuhodne suverénnou líniou a modeluje ho až maliarsky vyznievajúcimi farebnými valérmi i štruktúrami. Práve farba znásobuje dráždivú tajuplnosť a nedopovedanosť príbehov. Je mysteriózna, stíšená, ponárajúca deje do tlmených a tmavých poltónov, inokedy magicky žiariaca, nasýtená znepokojujúcim svetlom, aby zdôraznila emotívnosť výpovedí.
   Vladimír Gažovič svojou výnimočnou celoživotnou tvorbou a originálnym tvorivým prínosom patrí do kontextov európskeho i svetového výtvarného umenia. Je analytikom i syntetikom zároveň, objavne prelína prvky fantastického a realistického, prihovára sa nám silou svojho intelektu i krehkou studnicou imaginácie, aby nám pomohol nájsť si miesto na tejto prečudesnej, no stále krásnej planéte...

Vernisáž: 24. 3. 2017 o 17. 00
Miesto konania: Tatranská galéria Poprad, Hviezdoslavova 12
Program vernisáže: Ján Fiala (vibrafón) a Štefan Szabó (gitara)
Termín výstavy: 24. 3. 2017 – 23. 4. 2017
Kurátorská koncepcia: Danica Lovišková


 

1. 2. 2017

Územie – umenie (od 3 centimetrov do 3 metrov)
Igor Piačka a Júlia Piačková 


3. 2. 2017 – 19. 3. 2017
Kurátorská koncepcia: Ľudovít Petránsky

Výstava reprezentatívne predstavuje výtvarnú tvorbu akademických maliarov Igora a Júlie Piačkovcov, a to v celej šírke ich záujmu: od známkovej tvorby, cez exlibris, grafické listy, knižnú ilustráciu až po veľkoformátovú maľbu – teda v duchu podtitulu výstavy – Od 3 centimetrov do 3 metrov. 
Výstava má aj ďalší rozmer, a to v spolupráci so Slovenským paralympijským výborom (SPV) uvedie projekt o prepojení športu a umenia obidvoch umelcov ako aj aktivít SPV (Igor Piačka je autorom dvoch známok k paralympiádam v Pekingu – 2008  a v Riu de Janeiro - 2016). V rámci známkovej tvorby budú vystavené známky k paralympiádam, zväčšené do formátu A1, aby dôsledne priblížili štruktúru kresby známky. 
Na výstave bude uvedená príležitostná pečiatka daného dňa (bude vytvorená poštová priehradka), čím  sme projekt otvorili aj pre filatelistov. Súčasťou tejto spoločnej siene bude aj proces tvorby poštovej známky, a to prostredníctvom autorských kresieb a škíc, čím by sa táto oblasť tvorby Piačkovcov priblížila nielen odbornej, ale aj širokej laickej verejnosti.  
Na vernisáži bude slávnostne uvedený grafický list od Igora Piačku, ktorý vytvorí špeciálne pre túto udalosť s motívom paralympijských ideálov. SPV tu zároveň predstaví svoje najväčšie úspechy na paralympiádach počas svojej histórie, a to prostredníctvom plagátov a fotografií. 
WORKSHOPY a komentované prehliadky
Počas výstavy sa pripravujú aj komentované prehliadky spojené s workshopmi prostredníctvom samotných autorov, ktorí by pred verejnosťou priblížili svoju tvorbu a názorne predviedli aj rôzne grafické techniky ako aj tvorby známok.
Termíny workshopov: 22.2. 2017 a 19.3. 2017


 

večerné kurzy kreslenia zamerané na základy kresby
2 hodiny - každý utorok od 17.00

projekty vznikajú
s finančnou podporou
Fondu na podporu umenia

pondelok – piatok:
9.00 – 17.00
nedeľa:
13.00 – 17.00

sobota – zatvorené

Tatranská galéria v Poprade

Hviezdoslavova 12
058 01 Poprad
GPS: 49.058197 20.298105

tel.: +421 52 7721 968
gsm: +421 917 843 187

e-mail: tatragaleria@tatragaleria.sk

dospelí | 3,00 €
študenti, dôchodcovia | 1,50 €
deti do 15 r. | 1,00 €
žiaci v skupinách | 1,00 €
rodinná vstupenka | 5,00 €

Prenájom priestorov Elektrárne Tatranskej galérie

INFO 0905 843 802

Páčia sa Vám priestory Tatranskej galérie v Poprade?
 
 
93%

 
 
 
7%

 

dnes je: 16.12.2017

meniny má: Albína

podrobný kalendár

Využite registráciu a nechajte sa pohodlne informovať o novinkách na našej stránke

:
:
Zabudli ste heslo
Registrovať

Úvodná stránka